Medlemsbrev december 2003
Kongegaarden åbner igen fredag den 2. januar med en udstilling af 33 tryk af 11 af de bedste danske kunstnere, en samling af grafik, som er købt hos Brøndums hedengangne forlag.
Trykkene er farvelitografier med fødevarer som motiv og inspiration, som netop er indkøbt til foreningens samling, der efterhånden rummer over 700 værker, hvoraf en del er indrammet og udlånes til virksomheder og institutioner i Korsør Kommune gennem Korsør Kommunes Kunstfond. Indramningen med passepartout så værkerne er endnu mere præsentable har et par ihærdige i bestyrelsen forestået.
De 11 kunstnere har oprindeligt fremstillet trykkene som illustrationer til opskrifter af kokken Søren Gericke i bragt i SID’s blad Fagbladet i 1999. Efterfølgende har forlaget Brøndum udgivet en kogebog med såvel opskrifter som illustrationer under titlen Vandheste fra Rømø. Hvilket i øvrigt er overskriften for et af afsnittene i bogen, som bl.a. har opskriften på Hesterejesuppe uden hest. Jeg har ivrigt selv prøvet flere af opskrifterne og kan anbefale ”bøf med citron” og til dessert ”jordbær med kokossovs”.
Det er en enestående lejlighed til at se farvelitografier af landets bedste kunstnere. Flere har tidligere udstillet separat i Korsør Kunstforenings regi, det gælder Jens Birkemose, Pernille Kløvedal Helweg, Inge Lise Westman og Bodil Kaalund. Sidstnævnte har iøvrigt også leveret litografiet Adam og Eva til foreningens medlemmer i 1990.
Flere af trykkene kan stadig købes til rimelige priser. Nærmere information på udstillingen.
Foto af Bodil Kaalunds tryk kan ses på hjemmesiden.
Udstillingerne i Kongegaarden i 2004 er nu fastlagt således:
januar:
33 tryk af 11 danske kunstnere - Jens Birkemose -Henrik Have - Pernille Kløvedal Helweg - Aka Høegh – Bodil Kaalund - Bjørn Nørgaard - Knud Odde - Tryggvi Olafsson - Leif Sylvester - Arne Haugen Sørensen - Inge Lise Westman. (K)
februar:
Ole Sylvest Jakobsen (K)
marts:
Fabrikken for kunst og design – Torgny Wilcke – Karin Lind – Camilla Nørgaard – Yvette Brackman – Ellen Hyllemose – Jørgen Michaelsen – Jørgen Carlo Larsen – Niels Erik Jensen – Al Masson – Hanne Linde – Jesper Fabricius – Hans E. Madsen (SDK)
april:
Jens Kantsø (K)
maj:
4 kunstnere fra Nordsjælland, Eli Ponsaing Olga Tesch, Christine Scherfig, (SDK)
juni:
Sommerudstilling 7 – (K) Jesper Neergaard, Viggo Lynge Larsen, Lizzie Thyssen, Ida Just Møller, Jane Morten, John Würtz, Kirsten Ernst og gæster Vivian Rose o.a.
juli - august:
Harald Isenstein (arr. Isenstein-Samlingen)
september:
Ib Eisner –retrospektiv (K)
oktober:
Karen Udsen (SDK)
november:
Keramik fra Fyrkat Bente Formann og Klaus Encke (K)
december:
Decemberboden – lokale fritidskunstnere
De af kunstforeningen specielt arrangerede udstillinger er mærket (K) . Udstillinger tilvejebragt gennem Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger betegnes (SDK).
BYTTEDAG for kunst mellem medlemmerne
– onsdag den 14 januar kl. 16-19 – i Kongegaarden.
Foreningen har tidligere arrangeret mulighed for at medlemmerne kan bytte kunst – vi prøver igen.
Måske er du træt af en tidligere medlemsgave, måske er du nyt medlem og vil gerne have en tidligere medlemsgave eller måske har du bare et tryk du gerne vil bytte for noget andet.
Der vil også være mulighed for at bytte litografier og andre tryk som måtte være attraktive for foreningens grafiksamling.
Der er naturligvis også mulighed for at købe fra ”grafikmappen” i Kongegaarden. Denne dag vil der sikkert være ekstra gode tilbud til medlemmerne.
Medlemsgavekunstnere 1966-2003 1966 Viktor Brockdorf, 1967 Mads Stage, 1968 Bamse Kragh Jacobsen, 1969 Hans Ludvig Larsen, 1970 Gunnar Hossy, 1971 Vibeke Mencke Nielsen, 1972 Vera Myhre, 1973 Poul Janus Ibsen, 1974 Bent Kaas, 1975 Ole Skou Olsen, 1976 Jørgen Brynjolf, 1976 Sys Hindsbo, 1977 Jens Peter Helge Hansen, 1978 Anne Marie Braugde, 1979 Herold G. Christensen, 1980 Gunnar Saitz, 1981 Pia Schutzmann, 1982 Jørgen Tang Holbek, Hans Chr. Rylander, Uffe Christoffersen, 1983 Des Asmussen, 1984 Eva Weis Bentzon, 1985 Holmer Trier, 1986 Helge Ernst, 1987 Dea Trier Mørch, 1988 Leif Madsen, 1989 Henning Damgaard-Sørensen, 1990 Bodil Kaalund, 1991 Monika Poulsen, 1992 Henrik Møhr Johnsen, 1993 Gerda Østergaard, 1994 Arne Heuser, 1995 Jens Peter Helge Hansen, 1996 Kirsten Ernst, 1997 Søren Hansen, 1998 Jane Balsgaard, 1999 Jane Morten, 2000 Frank Rosen, 2001 Anni Rose, 2002 John Würtz, 2003 Poul Janus Ipsen,
Plakat for arrangementer i Kongegaarden i 2004 er på trapperne. Den er i år med motiv efter et serigrafi af Jesper Neergaard og kan afhentes i et eksemplar af medlemmerne, når den foreligger i starten af januar. Signerede eksemplarer kan købes for 100 kr. - Ramme der passer til plakaten koster 200 kr.
Kender du et sted, hvor plakaten skal op – så sig det til bestyrelsen eller i Kongegaarden.
Ole Sylvest Jakobsen er udstillingsaktuel i Kongegaarden i februar, men kan allerede i januar ses på Corner udstillingen på Charlottenborg, som åbner den 27. december.
Med venlig hilsen med ønsket om et godt nyt kunstår fra bestyrelsen
Finn Mikkelsen, formand.
tlf. 2041 4063 eller fmik@mail.dk