14 grafikere - 29 værker

Få en snak om kunsten!
lørdag den 31. maj kl. 13-15!
- gå en tur på udstillingen sammen
med andre og bestyrelsen!

Bendt Toft Nielsen
Mogens Kjølkær
Bamse Kragh Jacobsen
Poul Janus Ipsen
Villy Daugård Pedersen
Markan Christensen
Hans Ludvig Larsen
Karin Birgitte Lund
Seppo Mattinen
Mogens Nørgård
Tage Stentoft
Bent Holstein
Jean Coulon

Karin Birgitte Lund er en dansk tegner og grafiker, gift med Pelle Gudmundsen-Holmgreen. Uddannet på Kunstakademiet 1968-1973. I store, minutiøst gennemarbejdede aftegninger af virkelighedsfragmenter, fra mure til stilleben og klassiske statuer, har hun redegjort for det grafiske vekselspil mellem lys og skygge.
Karin Birgitte Lund vandt 2007 konkurrencen om udformning af en ny dansk pengeseddelserie; den første i rækken udkom 11. august 2009 i form af en 50-kroneseddel med gengivelser af Sallingsundbroen og stenalderlerkarret Skarpsallingkarret. Karin Birgitte Lund blev 1989 medlem af kunstnersammenslutningen Kammeraterne, 2005 af Vråudstillingen, og hun modtog Eckersbergs Medalje 1997.

Bendt Thoft Nielsen (1939-2010) dansk tegner og grafiker. Efter uddannelse som urmager gik Bendt Thoft Nielsen på Kunstakademiet 1967-72 med Palle Nielsen som lærer på Grafisk Skole. Bendt Thoft Nielsen blev kendt for sine intenst realistisk skildrede opstillinger.

Mogens Kølkjær var en dansk grafiker og maler. Mogens Kølkjær blev uddannet på Kunsthåndværkerskolen 1959-1963 og Kunstakademiet 1964-1974. Kølkjær er især kendt for portrættet Viggo Kampmann (1966, Christiansborg). Som grafiker udførte han bogillustrationer, ofte som collage eller farvelinoleumssnit med understregning af farve- og formmodstillinger. Mogens Kølkjær var desuden grafisk tilrettelægger på Brøndums Forlag siden 1966 og for månedsbladet Samvirke fra 1986.

Bamse Kragh-Jacobsen (1913-92) var i 1933 elev på Reimann-Schule i Berlin, og han malede sit første nonfigurative maleri 1940. I 1945 debuterede han på Kunstnernes Efterårsudstilling. I 1947 var han medstifter af Linien II og udførte rent konkrete værker, bl.a. relieffet Hommage à Piet Mondrian (1947, Esbjerg Kunstmuseum). Senere fulgte malerier i stærke farver med cirkler og linjer som motiv.
Som værtshusholder i København drev han Tokanten fra 1945 og Vingården 1956-Bamse Kragh-Jacobsen var en dansk maler, jazzpianist og restauratør; bror til Svend Kragh-Jacobsen.

Poul Janus Ipsen, f. 1936, dansk maler og grafiker. Poul Janus Ipsen, der er uddannet som reklametegner, er som maler autodidakt. Efter et kortvarigt mellemspil som ekspressionist vendte han sig i 1970'erne mod en præcis malerisk konstruktion af et symbolsk-surrealistisk univers. Her lader han komplekse og udefinérbare rum befolke af skygger, silhuetter og menneskekroppe uden identitet, og trods billedernes klare og stærke farver mere end antydes eksistentiel splittelse og opløsning.
Poul Janus Ipsen har været medlem af Grønningen siden 1972 og har siden 1979 boet i New York. Nu Bogø.

Villy Daugaard (1915-94) beskæftigede sig først med landskabsmaleriet, men kom gennem grafikken ind på et mere stramt opbygget formsprog. Hans billeder er på grænsen af ren abstraktion, idet de ofte viser en detalje af virkeligheden, en bindingsværksvæg, fragmenter af gamle plakater, et gadenummer. Det er stilfærdige billeder, enkle og inderlige, med rod i naturinspirationen. Siden slutningen af 1970erne har han haft mange udsmykningsopgaver.

Markan Christensen (1927-2014) arbejdede i mange år som lærer i tegning og formning og gjorde en stor indsats for formidling af kunst til unge blandt andet med vandreudstillinger på skoler og med flere bøger. Markan Christensen er repræsenteret på adskillige danske kunstmuseer og har udstillet på endnu flere. Han er rigt repræsenteret i det offentlige rum – ikke mindst i Nordsjælland.

Bent Holstein, f. 1942, dansk maler og grafiker. Fra sine rejser til bl.a. Afrika og USA har Bent Holstein hentet inspiration til et maleri, hvis figurative elementer gradvis er blevet reduceret til et minimum.
Han har lavet flere udsmykninger, bl.a. i direktionsspisesalen på Carlsberg Bryggerierne (1981) og på Malmparken Station i Ballerup (1990).
Bent Holsteins grafiske værk spænder fra monoprint til illustrationer og plakater, fx til DSB, DR og Tivoli.

Seppo Mattinen var en finsk-dansk maler og grafiker. Seppo Mattinen blev uddannet på Kunstindustriskolen i Helsinki 1949-1951 og på Kunstakademiet i København 1955-1960. Fra 1985 boede han i Rom.
I en tilstræbt naivistisk stil med træk fra folkekunsten og inspiration fra Marc Chagall fabulerede Mattinen om hverdagslivet, især den menneskelige isolation og det erotiske forhold mellem mand og kvinde. Mattinen står bag det karakteristiske gavlmaleri Cykelpigen på Nørrebro i København.
Seppo Mattinen var medlem af Grønningen fra 1975 og modtog i 1985 Eckersbergs Medalje.

Hans Ludvig Larsen (1932-2020) er dansk maler og grafiker, født og opvokset i Århus. Han er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i Århus. Han debuterede på Kunstnernes Påskeudstilling i 1965 og har siden udstillet adskillige steder.
Hans Ludvig Larsen arbejder med oliemaleri, akvareller, sort/hvide og farvelagte træ- og linoleumssnit. Han udgiver ofte sine værker i billedhæfter, hvor motiverne tager udgangspunkt i det hjemlige, det nære, byen og naturen. Han arbejder på et naturalistisk grundlag med en høj grad af forenkling. Gennem hele sit kunstnervirke har Hans Ludvig Larsen været optaget af billedets komposition. Grafisk er Hans Ludvig Larsen teknisk dygtig, skærer med sikker hånd, gengiver lys, atmosfære, rumlighed og mennesker overbevisende. I 14 år underviste Hans Ludvig Larsen i litografi og træsnit på Århus Kunstakademi.
Hans Ludvig Larsen er mest kendt for sine skildringer af jernstøberiet i Sabro, hvor han arbejdede i kort tid i slutningen af 1960erne.

Mogens Nørgård er født i 1945 og uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi (1967-73). Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1969 og har siden udstillet på bl.a. Charlottenborg, Corner (1992). - Mogens Nørgård er som kunstner optaget af mødet mellem kultur og natur. I maleri og grafik videregiver han sine iagttagelser af det nutidige landskab i og omkring storbyen, som han skildrer på en både hverdagslig og samtidig overraskende måde, der får en til at se på dagligdagens omgivelser med andre øjne. I sit emnevalg slår Mogens Nørgård ofte ned på umiddelbart trivielle udsnit af verden, som han gengiver i et nærmest fotografisk, registrerende formsprog. En vandfyldt viadukt i Greve, en tankstation i forstaden eller en hengemt, irret skulptur placeret i et alment boligkvarter. Som modsvar til motivernes ofte forladte og oversete tilstand skildres de i en afdæmpet palet, gerne op mod en grå himmel. Det fremkalder en sørgmodig skønhed, der bryder distancen i den ellers nøgterne realisme.

Tage Stentoft (1924-2005) hans motivkreds er i malerierne fortrinsvis variationer over nære hverdagsting som blomster, genstande fra atelieret, vinduesudkig eller lignende. Kendetegnende er symmetri, stoflighed og interesse for modsætninger som massivitet over for lethed. Fra 1970erne dominerer grafikken, der ofte udføres i flere farver. Motiverne er variationer over forskellige objekter som sneglehuse, konkylier, muslingeskaller og søpindsvin. Billederne kan indeholde en enkel ting eller være sammensat af flere komponenter, hvis trekants-, spiral-, cirkel- og vifteformers forskellighed og ensartethed finder harmonisk sammen. Billedernes formudtryk bestemmes af S.' karakteristiske teknik, hvor motiverne står frem som gradueringer på en fint struktureret flade med lodret- vandret og diagonalt udførte krydsskraveringer med skiftende tæthedsgrad.