Eva Weis Bentzon

Fernisering lørdag d. 6. februar 2016 kl. 14:00

Mød kunstneren til ferniseringen
Udstilingen er arrangeret af Korsør Kunstforening

Med kunstneren Eva Weis Bentzon præsenteres endnu et gensyn med en kunstner fra de 50 års kunstforenings aktivitet, der har stået bag en medlemsgave, som repræsentant for årtiet 1976-1985. Titlen på det lidt store tryk fra 1984, som var produceret direkte til foreningens medlemmer som heliotryk/offset litografi i farverne blå, gul, sølv og guld er ”Kristi tornekrone”. Eva Weis Bentzons udtryk er det enkelte penselstrøg, korte, hurtige penselstrøg, og hvert strøg i sin farve med flere strøg og oftest flere farver, som direkte danner det visuelle udtryk.
Eva Weis Bentzon er født i 1944 og fortæller selv: »Jeg har vidst, at jeg skulle være maler, siden jeg var 7 år. Det har været en forpligtende viden.
Jeg har malet fra fantasien, fotografier og efter virkeligheden. I slutningen af 70’erne tegnede jeg danserne på Det Kongelige Teater, mens de øvede sig. Det gjorde, at jeg blev opmærksom på bevægelse og, da jeg voksede op med en mor, som spillede klaver, ønskede jeg, at kunne male billeder, der var som musik. Jeg begyndte at male lag af bevægede penselstrøg i forskellige farver, hvilket jeg gjorde længe. Derefter malede jeg fra naturen, idet jeg brugte erfaringerne fra det nonfigurative maleri til en friere penselføring.
I 1984 tegnede jeg en serie tegninger på basis af linjer, som jeg så i ansigtet på billedet på Jesu Ligklæde fra Turino. En del af de værker, der kom ud af dette, vil være med på udstillingen, som vil bestå af diverse værker udført siden 1970.«