Günter Grass - Raderinger og skulpturer

Fernisering onsdag d. 3. marts 2010 kl. 19:00

Åbning ved Grass’ oversætter Per Øhrgaard
Udstilingen er arrangeret af Korsør Kunstforening i samarbejde med Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger

Günter Grass-Haus i Lübeck blev oprettet i 2002 ved Günter Grass 75 års dag. Huset ligger i Glockengiesserstrasse 21 i Altstadt Lübeck og er i dag Forum for Litteratur og Kunst.
Huset giver et indblik i Nobelprismodtageren Günter Grass arbejde som forfatter, grafiker og billedhugger. Huset viser kunstnerens alsidighed ,hans billedverden og de mange måder, den er kommet til udtryk på gennem årene. I biblioteket finder man over 110 tegninger, raderinger, litografier og akvareller , såvel som hans manuskripter siden 1995, alt dette giver et indblik i kunstnerens 'værksted.
Udover biblioteket er der bog – og kunsthandel, skiftende udstillinger og sekretariat i huset. Igennem en smuk skulpturhave er der adgang til Willy Brandt Haus, så den tyske/europæiske nutidshistorie kan opleves.
Günter Grass har boet nær Lübeck siden 1995 og havde allerede da sit 'Sekretariat' i Glockengiesserstrasse. Ikke mange ved, at han ved siden af sin litterære løbebane altid har arbejdet med billedkunst.
Han er uddannet stenhugger – og senere billedhugger i Düsseldorf og Berlin, og gennemgik derefter den grafiske linje på Hochschule Für Bildende Kunst i Berlin i årene 1947 til 1956. I en tid hvor mange kunstnere valgte den abstrakte kunst, fastholdt han at skildre virkeligheden som han så den – og ikke 'flygte' ind i den abstrakte verden.
Han valgte at skildre verden objektivt gennem tegninger og grafik i sort/hvid – først ide sidste år har farven fået plads i hans verden. Hans motivverden kendes også fra hans bøger – ofte ringeagtede dyr som rotten, sneglen, tudsen, flynderen og lignende er gennemgående motiver.
På denne udstilling vises også et større udvalg af illustrationer til H.C.Andersens Eventyr og Historier fra bogen 'Skyggen. H. C .Andersens Eventyr – set af Günter Grass'
Vi har fået lov til at vælge og vrage i arkivet – og har forsøgt at sammensætte en repræsentativ og spændende udstilling.
Jørn Madsen, SDK